Rövidvers, önarckép-vers, rajzvers

Zámbó Bianka
Rövidvers, önarckép-vers, rajzvers : Szó-és-kép viszonyok a későmodernség és a közelmúlt magyar lírájában
Doktori értekezés, Pázmány Péter Katolikus Egyetem
(2024)

[thumbnail of BTK_DD_2024_zambo.pdf]
Előnézet
PDF (disszertáció) [magyar]

Download (3MB) | Előnézet
[thumbnail of BTK_DD_2024_zambo_tezis_hun.pdf]
Előnézet
PDF (tézisfüzet) [magyar]

Download (220kB) | Előnézet
[thumbnail of BTK_DD_2024_zambo_tezis_eng.pdf]
Előnézet
PDF (tézisfüzet) [angol]

Download (262kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat) idegen nyelven

Doktori kutatásom során a későmodernség és a közelmúlt magyar lírájában megjelenő három verstípust vizsgáltam, a rövidverset, az önarckép-verset és a rajzverset. A verstípusok nyelvi, poétikai és retorikai körülhatárolása közben nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a szó–és–kép viszonyoknak kiemelt szerepük van ezeknél a szövegeknél. A rövidversek „kéz és láb nélküliségük” miatt vonzzák a vizuális paratextusokat, az önarckép-versek az ekphraszisz alakzatán keresztül, valamint a képzőművészetben fellelhető műfaji pandant okán, míg a rajzversek medialitásuk képi túlsúlya miatt értelmezhetők ebből a szempontból. A rövidvers című fejezetben a verstípusként tételezett rövidvers magyar költészeti hagyományát vizsgáltam. Feltételezésem az volt, hogy Weöres Sándor egysoros, Oravecz Imre Héj című kötetének kétsoros és Simon Márton Polaroidok című kötetének számozott rövidversein keresztül kijelölhető ennek a 20. század második felétől a közelmúlt irodalmáig tartó verstípusnak az irányvonala. Az önarckép-versekről szóló fejezetben az irodalom és a képzőművészet érintkezésének egy kiemelkedő területét, az önarckép verstípus későmodern és közelmúltbeli alkotásait (többek között Weöres Sándor, Pilinszky János, Nemes Nagy Ágnes, Petri György, Orbán Ottó, Csoóri Sándor, Tandori Dezső és Kovács András Ferenc verseit) interpretáltam. Az önarckép verstípus sajátossága, hogy egy képzőművészeti műfaj révén határoz meg egy alapvetően verbális, bár a képiség közlésére is alkalmas irodalmi formát, a verset. A Rajzvers című fejezetben pedig a Tandori Dezső költészetében megjelenő, általam „rajzverseknek” nevezett, a költő kézírásából és kézi rajzaiból kiépülő szó–és–kép alakzatokat definiáltam, kategorizáltam és elemeztem. Az általam keretezett, majd verstípusként tárgyalt rövidvers, önarckép-vers és rajzvers a modernség utáni magyar líra mikró jelenségeinek tekinthetők, melyek a korszak nyelvtapasztalatának átalakulásáról, vizualitás felé fordulásáról tanúskodnak. Úgy vélem, hogy az elemzett három verstípus sajátos megszólalásmódja a 20. század medializálódásának fontos lenyomata, így a korszak egészéről is képesek újat mondani.

Mű típusa: Disszertáció (Doktori értekezés)
Szerző :
Név ORCID azonosítóMTMT szerző azonosító
Zámbó Bianka10083291
Alcím: Szó-és-kép viszonyok a későmodernség és a közelmúlt magyar lírájában
Témavezető(k):
Név ORCID azonosítóMTMT szerző azonosító
Osztroluczky Sarolta10034177
Frascati : 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom > 06.02.03. Általános irodalomtudományok > 06.02.03.01. Irodalomtörténet
Kar: Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Doktori iskola: Irodalomtudományi Doktori Iskola (2008 - )
Nyelv: magyar
Fokozatszerzés dátuma: 2024
Megjegyzések: https://doi.org/10.15774/PPKE.BTK.2024.002
Oldalszám: 206
A mű MTMT azonosítója: 34915086
DOI: 10.15774/PPKE.BTK.2024.002
A feltöltés ideje: 2024. szept. 25. 15:57
Utolsó módosítás: 2024. nov. 14. 11:43
URI: https://disszertacio.ppke.hu/id/eprint/555
Védés állapota: védett

Bejelentkezéshez kötött művelet

Tétel nézet Tétel nézet